6 vikkiä lapsen nukkumisen parantamiseksi

Lasten unihäiriöt kannattaa hoitaa ajoissa. Näillä ohjeilla pääset alkuun. Aloita jo tänään!


1. Nukkumaanmeno- ja heräämisajat tulisi olla aina suht' samat.

2. Lapsi tarvitsee nukkumaanmenorituaalit, jotka toistuvat samanlaisina joka ilta. 

3. Lapsen yösyöttäminen tulisi tehdä nopeasti, hämärässä ja hiljaisuudessa.

4. Lapsen tulisi pysyä sängyssä sinne mentyään.

5. Itkuista lasta käydään paijaamassa kevyesti, niin että hän rauhoittuu ja nukahtaa uudelleen. Toista tarvittaessa. Ja toista.

6. Kiellä kännyköiden ja tietokoneiden käyttö lapsilta pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Lapsen normaali uni

Vastasyntyneet lapset nukkuvat lähes koko vuorokauden pienissä pätkissä. Vuorokauden kokonaisuniaika vähenee niin, että 3 kk:n iässä se on 14-15 t, 1-3 vuotiailla 12-14 t, 3-5 vuotiailla 11-13 t, kouluikäisillä 10-11 t ja murrosikäisillä 9 t. 

Lapsen unihäiriöt

Yleisimmin lapset kärsivät nukahtamisvaikeuksista, yöheräilystä tai heräävät liian aikaisin. Vauvojen yleisin uniongelma on se, ettei pysty nukahtamaan ilman, että aikuinen nukuttaa häntä jollain tavalla. Ongelma saattaa toistua öisin lapsen herättyä. Vauvan yöheräily saattaa johtua myös siitä, että yöimetyksestä vierottaminen ei onnistu. Leikki-ikäinen voi pyrkiä pitkittämään uneen vaipumista, kun tietää että vanhempi poistuu hänen luotaan kun hän on nukahtanut. 

Lapsen tilapäisiä uniongelmia voivat olla vartalon heijaaminen ja pään hakkaaminen, hampaiden narskuttelu, ja unessa puhuminen. Unissakävely vaatii jonkin verran toimenpiteitä varmistamaan, ettei lapsi satuta itseään yöllisillä vaellusreissuillaan.

Painajaisunet ja kauhukohtaukset

Kaikenikäiset lapset näkevät painajaisunia. Pahaa unta näkevä lapsi on hyvä herättää ja rauhoittaa. Lapsi nukkuu yleensä hyvin sen jälkeen kun on käsittänyt, että se oli unta. 

Jos lapsi saa yöllä kauhukohtauksia, häntä ei kannaisi herättää. Kohtaus kestää pari minuuttia lapsen istuessa yleensä ylös hikoillen ja ehkä huutaen. Lapsi ei yleensä muista yöllisestä kohtauksestaan mitään.

Unissa puhuminen, -kävely, ja yölliset kauhukohtaukset jäävät pois itsestään jossain vaiheessa.

Murrosikäisen luontainen unen siirtyminen

Murrosiässä unihormoni melatoniinin eritys muuttuuu, ja uni tulee hiukan myöhemmin kuin lapsuusiässä. Teini-ikäisten ja lasten unta muuttaa moni muukin asia; kännyköiden ja tietokoneiden iltakäyttö (niistä tuleva sininen valo häiritsee unta), virkistävät ruoat ja juomat esim.sokeri, energiajuomat ja limsat. 

Kouluikäisten (ja murrosikäisten) vähäunisuus aiheuttaa ruokahalun muutoksia, passiivisuutta, tarkkaavaisuusongelmia, sekä masennuksen ja yksinäisyyden tunnetta. Masennus taas aiheuttaa unettomuutta.  

Lapsen unihäiriöiden hoito

Jokaisessa perheessä on omat kasvatus- ja hoitoperiaatteensa, joita noudatetaan. Jos lapsen nukkumistilanne jatkuu vaikeana, voi asiasta puhua neuvolassa. Pieneltäkin tuntuva ongelma kannattaa tuoda esille, jos se haittaa jokapäiväistä elämää. Muista pitää itsestäsi huolta ja kunnioittaa omaa unen tarvettasi. Voit hakea vertaitukea myös Ella-mobiilisovelluksen kautta. Lataa sovellus puhelimeesi ja täytä tietosi Ellan profiiliisi. 

Lataa Ella-sovellus

Lataa Ella-sovellus ilmaiseksi puhelimeesi ja löydä uusia kavereita!

Kerro artikkelista ystävillesi!

Uusimmat

Ella

  • Ella on täysin uusi, kotimainen mobiilisovellus lasten vanhemmille
  • Tutustu muihin perheisiin ja etsi lapsellesi hänen ikäisiä kavereita läheltäsi!
  • Kehitämme Ellaan myös muita lapsiperheen arkea helpottavia palveluja — liity nyt mukaan ja auta meitä kehittämään palvelua!

Kopioi linkki ja jaa se ystävillesi!


×
Tykkäsitkö tästä?